Van voor de klas naar achter het scherm

    Carlien Meijer
    3 minuten
    “Dat is wel heel wat anders!”, is vaak de eerste reactie die ik krijg als ik vertel dat ik na zeven jaar werken als basisschoolleerkracht de overstap heb gemaakt naar de IT. En ik snap het: van hele dagen staan en rondlopen en een overdosis aan sociale interactie, naar hele dagen in je eentje zittend aan een bureau naar een scherm staren. Tenminste, dat is hoe de meeste mensen het verschil zien. En inderdaad, ik zit nu veel meer en kijk veel vaker en langer naar een scherm. Toch heb ik nog regelmatig het idee dat ik in onderwijsland rondhang, al ben ik dan nu wel de leerling.


    Leren, Leren & Leren


    Een hele nieuwe wereld, zoals die van de IT, instappen is best overweldigend; de onbekende termen vliegen mij om de oren en na 15 min daily is iedereen al keihard aan het werk met dingen waar ik geen bal van snap. Er zijn heel veel dingen die ik (nog) niet kan of snap. Maar hé, nu weet ik in elk geval hoe mijn leerlingen zich soms voelden! Iets niet snappen is oké, of je nou leerling, leerkracht, trainee of senior IT’er bent, want als je iets niet snapt of niet weet dan geeft dat volop kansen om verder te leren.



    Vaardigheden


    Er zijn vaardigheden die ik als leerkracht al inzette die mij nu als trainee in de IT heel goed helpen.
    •  Contact maken: want werken in de IT is alles behalve in je uppie naar je scherm staren! We werken veel samen als team; helpen elkaar op weg, bellen elkaar op met vragen, overleggen, verdelen en checken. We hebben regelmatig contact met gebruikers die vragen hebben of met andere IT teams. We werken één keer per week op kantoor maar meerdere collega’s zijn er ook vaker. Dus met mijn dagelijkse dosis sociale interactie zit het wel goed.
    • Goed luisteren en doorvragen: wat wordt er eigenlijk bedoeld met wat er gezegd wordt?
    • Observeren: wat doen mijn collega’s en vooral hóe doen ze het?
    • Structureren: structuur en logica aanbrengen in opgedane en nieuwe kennis. Al het nieuws dat ik leer aan elkaar verbinden zodat het samenhang krijgt en (hopelijk) blijft hangen.
    • Aanpakken en doorpakken: dingen dóen, samen met collega’s of iets alleen uitproberen,


    Dus ja, de IT is heel anders dan het onderwijs, maar de kwaliteiten die mij een waardevolle en goede leerkracht maakten, maken mij nu ook een waardevolle en goede IT’er. En eerlijk is eerlijk, hoe pittig, overweldigend en verwarrend alle informatie soms is, ben ik er echt van overtuigd dat dit voor mij de ideale plek is. Een plek waar ik ontzettend wordt uitgedaagd om te leren, om te vragen en om te doen.

    De switch van onderwijs naar IT heeft me verrast, uitgedaagd en vooral bevestigd: skills zijn vaak breder inzetbaar dan je denkt. Dus twijfel je en wil je even sparren? Neem dan vooral contact met mij op. Ga ervoor, je brengt meer mee dan je denkt!


    Wist je dat je geen IT'er hoeft te zijn om de beste IT'er te worden?

    Als je het ons vraagt, juist niet!
    Wij zijn Calco – al 20 jaar expert op het gebied van het vinden en binden van IT talent